STATUT
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2
W ŚWIĘTOCHŁOWICACH
Przedszkole działa na podstawie:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe [Dz. U. 2017 poz. 59]
§ 1 Postanowienia ogólne
1. Przedszkole Miejskie Nr 2, zwane dalej „Przedszkolem”, jest publiczną, ogólnodostępną placówką oświatową.
2. Nazwa używana przez Przedszkole brzmi: Przedszkole Miejskie Nr 2.
3. Siedziba przedszkola znajduje się w Świętochłowicach przy ul. Wodnej 13.
4. Przedszkole jest jednostką budżetową.Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Świętochłowice z siedzibą przy ul. Katowickiej 54. Przedszkole może otrzymywać darowizny.
5.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
6. Przedszkole używa pieczęci:
Przedszkole Miejskie Nr 2
ul. Wodna 13
41-600, Świętochłowice
Regon:271509653, NIP: 627-12-63-921
tel: 32 2453 310
§ 2 Cel działalności przedszkola
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to, realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania - uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
§ 3 Zadania przedszkola
1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeb tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
16. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej.
17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§ 4 Sposoby realizacji zadań przedszkola
1. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i nauczanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
2. Przedszkole prowadzi działalność w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki dzieci w wieku 3-6 lat. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się możliwość przyjęcia do przedszkola dzieci, które ukończyły 2,5 roku.
3. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dziecko może być objęte wychowaniem przedszkolnym po ukończeniu 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
4. Warunkiem kontynuowania pobytu lub przyjęcia dziecka do przedszkola po ukończeniu 7 roku życia jest dostarczenie decyzji administracyjnej dyrektora szkoły podstawowej , w obwodzie zamieszkania dziecka, o odroczeniu obowiązku szkolnego.
5. Przedszkole realizuje bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej w oparciu o program wychowania przedszkolnego zawierający wszystkie treści podstawy programowej w tym również treści wychowawcze i profilaktyczne.
6. Przedszkole wspiera procesy adaptacyjne dziecka do nowych warunków zaistniałych w jego życiu, dziecko otrzymuje pomoc w zrozumieniu zmieniającego się otoczenia, kształtuje umiejętność współżycia i współdziałania w zespole.
7. Przedszkole prowadzi pracę opiekuńczo – wychowawczą i dydaktyczną w oparciu o pełną znajomość dziecka i jego środowiska rodzinnego, w ramach określonych obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
8. Przedszkole organizuje zabawę, naukę i wypoczynek w oparciu o przyjęty ramowy rozkład dnia, czyli powtarzające się systematycznie fazy, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz daje poczucie bezpieczeństwa i spokoju zapewniając zdrowy rozwój.
9. Przedszkole zapewnia dzieciom pełny rozwój umysłowy, moralno-społeczny, emocjonalny, oraz fizyczny zgodnie z ich możliwościami i potrzebami psychofizycznymi w warunkach poszanowania godności osobistej z wykorzystaniem własnej inicjatywy i aktywności dziecka.
10. W Przedszkolu konsekwentnie przestrzega się Praw Dziecka oraz upowszechnia wiedzę o tych prawach.
11. Przedszkole zapewnia wychowankom prawo do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – edukacyjnego uwzględniając zasady: zaspokajania potrzeb dziecka, aktywności i indywidualizacji.
12. Przedszkole umożliwia dzieciom wychowanie w poczuciu przynależności narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez organizowanie zajęć, uroczystości przedszkolnych i narodowych, eksponowanie i szanowanie symboli narodowych w pomieszczeniach przedszkolnych.
13. Przedszkole tworzy aranżacje przestrzeni, która wpływa na aktywność wychowanków, zagospodarowuje ją w ten sposób, aby pozwolić dzieciom na podejmowanie różnorodnych form działania, poprzez zorganizowanie stałych i czasowych kącików zainteresowań. Jako stałe przyjmuje się kąciki: czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy, jako czasowe kąciki związane z realizowaną tematyką, świętami okolicznościowymi, specyfiką pracy przedszkola, lub decyzjami nauczycieli.
14. Dodatkowymi elementami zagospodarowania przestrzeni są pomoce dydaktyczne i zabawki wykorzystywane w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, inspirowania do prowadzenia własnych eksperymentów.
15. Przedszkole tworzy warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego, poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym w toku różnych zabaw i zajęć, wspólną lekturę książek dla dzieci w języku obcym, włączanie rymowanek, prostych wierszyków, piosenek, materiałów audiowizualnych. Nauczyciel języka nowożytnego wykorzystuje naturalne sytuacje wynikające ze swobodnej zabawy dzieci.
16. W trakcie wychowania przedszkolnego dziecko może, ale nie musi się uczyć czynności złożonych z udziałem całej grupy. Przygotowuje się natomiast do nauki czytania i pisania oraz uczestniczy w procesie alfabetyzacji.
17. W Przedszkolu dzieci poprzez zabawę poznają alfabetliter drukowanych. Nauczyciele organizują zajęcia kierowane biorąc pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania stanów emocjonalnych , komunikacji i chęci zabawy. Nauczyciele podczas zajęć najczęściej wykorzystują metody zabawowe.
18. W przedszkolu kładzie się nacisk na rozwijanie napięcia mięśniowego, ćwiczeń planowania ruchu przy kreśleniu znaków o charakterze literopodobnym, ćwiczeń czytania liniatury, wodzenia po śladzie i zapisu wybranego znaku graficznego.
19. Współpraca z rodzicami oraz innymi podmiotami w środowisku lokalnym ukierunkowana jest na wzrost efektów w zakresie osiągnięć dzieci zarówno w obszarze edukacyjnym, jak również wychowawczym.
20. Przedszkole wspomaga indywidualny rozwój dziecka oraz współdziała z rodziną w przygotowaniu do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych uwzględnia stopień i rodzaj niepełnosprawności.
21. Przedszkole zapewnia organizację zajęć dodatkowych z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.
22. Nauczyciele wykorzystują każdą naturalnie pojawiająca się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej, tworzą warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania.
23. Nauczyciele diagnozują, rozpoznają potrzeby i możliwości psychofizyczne, czynniki środowiskowe, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach.
24. Nauczyciele sprawują opiekę i czuwają nad bezpieczeństwem dzieci w czasie zajęć w przedszkolu i w czasie zajęć organizowanych poza przedszkolem.
25. Nauczyciele prowadzą zajęcia kierowane jak również zagospodarowują czas na spokojne spożywanie posiłków,również czas na odpoczynek, zapewniając odpowiedni charakter tego wypoczynku.
26. Nauczyciele zapewniają organizację uroczystości przedszkolnych, imprez okolicznościowych, spacerów, wycieczek.
27. Nauczyciele organizują zajęcia związane z samodzielnością dzieci i samoobsługą.
28. Nauczyciele organizują czas wolny z naciskiem na samodzielną zabawę, zarówno w przedszkolu jak również na powietrzu celem zaspakajania naturalnej potrzeby ruchu, doskonalenia i ćwiczenia sprawności dużej i małej motoryki, zwracają także uwagę na konieczność tworzenia stosownych nawyków ruchowych u dzieci.
29. Organizacja zajęć na świeżym powietrzu jest elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie wiekowej, sytuacje wyjątkowe stanowią warunki pogodowe, w tym szczególnie zanieczyszczenie powietrza, które mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie dziecka.
30. Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka w sposób uzgodniony z rodzicami i dyrektorem.
31. Nauczyciele opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci , które w danym roku szkolnym mają rozpocząć naukę w szkole – rozumianą jako analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole wynikającą z prowadzonych przez nauczycieli obserwacji.
§ 5 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
1. Przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
2. Za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiedzialny jest dyrektor.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi polega na:
1) rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka,
2) rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego wychowanka,
3) stwarzaniu warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
4. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów w formie:
1)zajęć rozwijających uzdolnienia;
2)zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych o charakterze terapeutycznym;
3)zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4) porad i konsultacji.
5.Wszystkie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizuje się z zachowaniem przepisów dotyczących zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym również liczby dzieci na poszczególnych formach zajęć oraz kwalifikacji nauczycieli, którym powierza się prowadzenie danych zajęć.
6. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej trwają 45 minut, z tym że w przypadku konieczności skrócenia czasu zajęć nauczyciel lub specjalista odpowiada za realizację pełnej tygodniowej liczby godzin.
7. Wszystkie zajęcia w zakresie przyznanych dziecku form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokumentuje się w sposób wynikający z przepisów szczegółowych wydanych na podstawie Ustawy Prawo Oświatowe.
8. W związku z potrzebą objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną z inicjatywą mogą wystąpić:
1) rodzice,
2) dyrektor,
3) nauczyciel, specjalista prowadzący zajęcia,
4) pielęgniarka środowiskowa lub higienistka,
5) poradnia,
6) asystent nauczyciela lub osoby o której mowa w art.15 ust. 2 ustawy- Prawo Oświatowe,
7) pracownik socjalny,
8) asystent rodziny,
8) kurator sądowy,
9) organizacja pozarządowa lub instytucja działająca na rzecz rodziny i dzieci.
9. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności logopedzi, psycholodzy, pedagodzy, rehabilitanci i terapeuci pedagogiczni (zwani specjalistami) , którzy tworzą zespół do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej powołanej przez dyrektora placówki na czas określony.
10. Zespół, o którym mowa w pkt 9, odpowiada za prowadzenie dokumentacji dotyczącej udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynikającej z obowiązujących przepisów prawa oraz innych potrzeb uznanych przez zespół za istotne.
11.Zespoły spotykają się systematycznie zgodnie z potrzebami dzieci wynikającymi w szczególności z sytuacji wskazanych w przepisach szczegółowych lub z wniosków dotyczących przebiegu i efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
12. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dzieci,
2) Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi,
3) placówkami doskonalenia nauczycieli,
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
13. Organizacja współpracy z pomocy psychologiczno – pedagogicznej z podmiotami wymienionymi w pkt 12 polega na:
1) systematycznym kontakcie w ramach prowadzonego przez Przedszkole procesu rozpoznawania i diagnozy indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu,
2) współdziałaniu i współpracy w obszarze diagnostycznym, postdiagnostycznym,
3) wymianie informacji na temat możliwości doskonalenia, skuteczności i jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie wymiany metod, rodzajów ćwiczeń, narzędzi.
14. Przedszkole organizuje wychowanie i opiekę dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego poprzez:
1) realizację zadań zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) zapewnienie warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych odpowiednich do indywidualnch potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków;
3) zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 Ustawy- Prawo Oświatowe;
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wychowanków, w szczególności zajęcia rewalidacyjne,
5) integrację wychowanków ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z wychowankami pełnosprawnymi.
§ 6 Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w Przedszkolu oraz poza Przedszkolem
1.Dzieci przebywające w Przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który organizuje zabawy, zajęcia dydaktyczno - wychowawcze zgodnie z realizowanym programem i miesięcznym planem pracy. Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne powierzonych mu dzieci.
2. Za bezpieczeństwo dzieci odpowiadają również wszyscy inni pracownicy przedszkola niezależnie od zajmowanego stanowiska zarówno w budynku przedszkola, na terenie ogrodu jak i w czasie wyjść poza teren przedszkola.
3. Dyrektor zależnie od czasu pracy oddziału, powierza funkcję wychowawcy:
1) jednemu nauczycielowi w przypadku 5-godzinnego czasu pracy oddziału;
2) dwóm nauczycielom w przypadku czasu pracy oddziału powyżej 5-godzin.
4. W grupie najmłodszej, w sprawowaniu opieki nad dziećmi, nauczyciela wspomaga dodatkowa osoba - pomoc nauczyciela.
5. Dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w Przedszkolu jest pod opieką osoby prowadzącej te zajęcia na czas zajęć w budynku.
6. Na czas zajęć realizacji podstawy programowej wejście do przedszkola jest zamykane, by uniemożliwić dostęp osobom niepożądanym.
7. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy odbywają się na terenie ogrodzonym i zamkniętym ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci.
8. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki):
1) w obrębie tej samej miejscowości zapewniona jest opieka nauczycielki oraz woźnej przydzielonej do oddziału, a w grupie młodszej także pomocy nauczyciela;
2) przy wyjeździe dzieci poza miejscowość powinien być zapewniony jeden opiekun na 10-ro dzieci;
3) przy korzystaniu z miejskich środków lokomocji opieka powinna być zwiększona w zależności od potrzeb;
4)..opiekun wycieczki zobowiązany jest sprawdzić stan liczbowy dzieci przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania oraz po przybyciu do przedszkola;
5) spacery, wycieczki i wyjścia do ogrodu odbywają się po podjęciu przez nauczyciela decyzji, która uwzględnia czystość powietrza i warunki pogodowe, które nie zagrażają zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci.
9. W celu zapewnienia poprawy bezpieczeństwa dzieci na drogach publicznych, przedszkole prowadzi w czasie zajęć systematyczną pracę nad zaznajomieniem ich z przepisami ruchu drogowego.
10. Nauczyciel może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę innego pracownika Przedszkola: nauczyciela, pomocy nauczyciela, woźnej oddziałowej.
11. Nauczyciel kończący pracę, który przekazuje oddział innemu nauczycielowi, informuje go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
12. Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta jest niezbędna.
13. Obowiązkiem nauczyciela jest powiadomienie Dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach wskazujących na początek choroby.
14. W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników Przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa wychowankom.
15. W Przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie poza udzieleniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. Nauczyciele lub inni pracownicy Przedszkola nie podają wychowankom żadnych lekarstw.
16. Dyrektor przedszkola zobowiązany jest do zapewnienia wychowankom oraz pracownikom bezpiecznych warunków pracy i nauki podczas zajęć.
17. Tygodniowy rozkład zajęć dydaktyczno-wychowawczych dzieci, ustalony jest z uwzględnieniem równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach tygodnia i różnorodności zajęć w każdym dniu.
18. Budynek przedszkola oraz przynależny do niego teren i urządzenia odpowiadają ogólnym warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz posiadają urządzenia przeciwpożarowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie; teren przedszkola jest ogrodzony i posiada zabezpieczenie uniemożliwiające dzieciom wyjście bezpośrednio na jezdnię.
19. Urządzenia sanitarne w pomieszczeniach są sprawne oraz utrzymane w należytej czystości.
20. Pomieszczenia przedszkolne zgodnie z obowiązującymi normami posiadają właściwą wentylację, oświetlenie, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową.
21. Stoliki, krzesełka i inny sprzęt przedszkolny jest dostosowany do wzrostu dzieci.
22. Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia są często wietrzone.
23. W salach zajęć temperatura powinna wynosić co najmniej +15℃, w przypadkach niemożności zapewnienia w salach temperatury, o których mowa powyżej, dyrektor może zawiesić czasowo zajęcia po powiadomieniu organu prowadzącego.
24. Jeżeli miejsca, w których mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nich urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel jest zobowiązany nie dopuścić do zajęć lub je przerwać, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola.
25. Nauczyciele są przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy, BHP oraz p.poż.
26. Z chwilą przekazania dziecka przez pracownika przedszkola rodzicom, prawnym opiekunom dziecka lub osobie uprawnionej, całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka spoczywa na rodzicach, opiekunach lub osobach pełnoletnich.
§ 7 Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo
1. Do przyprowadzania i odbierania dzieci mają prawo rodzice, prawni opiekunowie oraz pisemnie (według określonego wzoru) upoważnione przez rodziców osoby, zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
2. Rodzice (prawni opiekunowie) powinni przyprowadzić dziecko do szatni i oddać je pod opiekę dyżurującej woźnej, która niezwłocznie przekazuje dziecko pod opiekę nauczyciela.
a) Przedszkole nie bierze odpowiedzialności, jeśli dziecko nie zostało odpowiednio powierzone opiece- zgodnie z pkt 2.
3. Dzieci mogą być wyjątkowo odbierane przez osoby powyżej 13-go roku życia, upoważnione na piśmie przez rodziców (prawnych opiekunów). Upoważnienie powinno zawierać dane osobowe osoby upoważnionej oraz numer dowodu tożsamości bądź legitymacji szkolnej, którym się ona legitymuje. Upoważnienia pozostają w dokumentacji przedszkolnej.
a) upoważnienia udziela co najmniej jeden rodzic/opiekun dziecka na piśmie z własnoręcznym podpisem
b) osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dokument tożsamości z numerem PESEL i na żądanie nauczyciela/osoby dyżurującej go okazać; w sytuacjach budzących wątpliwości, nauczycielka kontaktuje się z rodzicami (prawnymi opiekunami).
4. Rodzice (prawni opiekunowie) przyprowadzając lub odbierając dziecko z przedszkola, lub wskazując osobę upoważnioną do odbioru, w tym szczególnie nieletnią , gwarantują pełne bezpieczeństwo w zakresie przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
5.Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z placówki przez upoważniną przez nich osobę oraz ponoszą wszelkie konsekwencje powstałe w wyniku nieszczęśliwego zdarzenia.
6. Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek przyprowadzania i odbierania dzieci zgodnie z czasem pracy przedszkola określonym w arkuszu organizacyjnym na rok szkolny oraz deklaracją zawartą w karcie zapisu do przedszkola.
7. W przypadku nieodebrania dziecka do określonej godziny nauczyciel powiadamia telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie, uzgadniając jak najszybszy czas odbioru dziecka z przedszkola.
8. Gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców (prawnych opiekunów), nauczyciel oczekuje z dzieckiem w przedszkolu 1 godzinę.
9. Po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia Dyrektora Przedszkola oraz Policję o pozostawieniu dziecka w przedszkolu i niemożności skontaktowania się z rodzicami (prawnymi opiekunami).
10. Przedszkole może odmówić wydania dziecka, gdy stan osoby zamierzającej je odebrać będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (tj. osobie pod wpływem alkoholu lub środków odurzających).
11. O każdej odmowie wydania dziecka niezwłocznie powiadomiony jest dyrektor lub jego zastępca. W takiej sytuacji przedszkole zobowiązane jest do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
12. Dzieci, którym organ prowadzący zapewnia bezpłatny dowóz do przedszkola, mają zapewnioną opiekę w czasie przejazdu.
13. Prośby rodziców (prawnych opiekunów), dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców lub opiekunów muszą być poparte stosownymi orzeczeniami sądowymi.
14. Za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci określonych ust. 4 odpowiedzialni są rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele.
15 . Dzieci mogą być przyprowadzane do Przedszkola od godziny otwarcia Przedszkola, czyli od godziny 6.00 do godziny 8:30.
16. Z powodów organizacyjnych, a także ze względu na konieczność przygotowania odpowiedniej liczby posiłków, w przypadku późniejszej godziny przyprowadzenia dziecka do Przedszkola rodzice mają obowiązek poinformować o tym fakcie nauczycielkę danego oddziału telefonicznie lub osobiście do godz. 8:30.
17. Rodzice są zobowiązani podać nauczycielce aktualny numer telefonu kontaktowego i adres.
18. Odbieranie dzieci z Przedszkola odbywa się od godz. 13:00 do godziny 16:00.
§ 8 Formy współpracy z rodzicami
1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
2. Rodzice mają prawo do:
1) zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka,
3) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb wspomagać,
4) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
5) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną.
3. Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
1) przestrzeganie niniejszego Statutu,
2) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, dotyczących funkcjonowania rodziców w przedszkolu,
3) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez osobę upoważnioną przez rodziców zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
4) terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu,
5) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
6) niezwłoczne zawiadomienie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
7) zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci sześcioletnich podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,
8) zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
9) wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
10) bezzwłoczne zgłaszanie wychowawcom o zmianach w danych osobowych,
11) śledzenie na bieżąco informacji umieszczonych na tablicy ogłoszeniowej oraz w innych formach oferowanych przez Przedszkole,
12) dostarczanie, po przebytej chorobie zakaźnej, zaświadczenia lekarza o stanie dziecka pozwalającym na pobyt dziecka w Przedszkolu,
13) zapewnienie dziecku niezbędnego wyposażenia,
14) kontrolowanie, co dziecko zabiera do Przedszkola w celu uniknięcia wypadku, zagubienia, kradzieży bądź uszczerbku na zdrowiu,
15) inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.
4. Wyposażenie wychowanka:
1) dziecko powinno przyjść do przedszkola czyste, starannie uczesane i estetycznie ubrane w strój wygodny, umożliwiający samodzielne ubranie się i rozbieranie; odzież wierzchnia powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i umożliwiać codzienny pobyt dziecka na świeżym powietrzu;
2) dziecko powinno mieć wygodne i bezpieczne obuwie zmienne, chusteczki higieniczne do nosa, przybory toaletowe do mycia zębów, piżamę i poszwę (w przypadku leżakowania), worek ze strojem gimnastycznym (5 i 6–latki); wszystkie rzeczy powinny być znane dziecku i podpisane;
dziecko nie powinno przynosić do przedszkola swoich zabawek; za zepsucie i zagubienie przedmiotów przyniesionych z domu przedszkole nie ponosi odpowiedzialności;
4) przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za inne wartościowe rzeczy przynoszone przez dzieci;
4. Stały harmonogram spotkań z rodzicami:
1) zebranie ogólne- 1 raz w roku,
2) zebranie grupowe – 1 raz w roku lub częściej wg potrzeb,
3) zajęcia otwarte - 1 raz w roku
4) inne formy wg potrzeb.
5. Formy współdziałania z rodzicami to:
1) zebranie grupowe i dni otwarte,
2) konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela lub rodziców z dyrektorem, nauczycielami, specjalistami,
3) zajęcia otwarte,
4) zajęcia dla rodziców i dzieci w ramach programów własnych, realizowanych przez poszczególnych nauczycieli,
5) imprezy środowiskowe,
6) udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych,
7) kierowanie dziecka do specjalistów,
8) inne wzajemnie ustalone.
§ 9 Organy przedszkola
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
2. Dyrektor realizuje zadania określone w Ustawie Prawo Oświatowe w oparciu o współpracę z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, organem sprawującym nadzór pedagogiczny i organem prowadzącym.
3. Dyrektor przedszkola w szczególności:
1) kieruje działalnością przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami,
3) sprawuje opiekę nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) wstrzymuje wykonanie uchwał , o których mowa w pkt 4 niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
6) przewodniczy Radzie Pedagogicznej przedszkola, przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej przedszkola oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku zebrania,
7) przedstawia Radzie Pedagogicznej Przedszkola do 31 sierpnia każdego roku szkolnego wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola,
decyduje o wydatkowaniu środków finansowych będących w jego dyspozycji, odpowiada za ich właściwe wykorzystanie,
9) dba o powierzone mu mienie,
10) współpracuje z Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną w zakresie statutowych zadań przedszkola,
11) opracowuje arkusz organizacji przedszkola, dokonuje oceny pracy nauczyciela oraz nadaje w drodze decyzji administracyjnej stopień awansu zawodowego dla nauczyciela kontraktowego,
12) powołuje komisję, która rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe między organami przedszkola,
13) współpracuje ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
14) decyduje jako kierownik zakładu pracy dla zatrudnianych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
c) występowania w sprawach odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola,
15) podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć na podstawie odrębnych przepisów,
16) może skreślić z listy wychowankówdziecko nie objęte obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolngow następujących przypadkach:
a) nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka trwającej jeden miesiąc, po wcześniejszym powiadomieniu rodziców,
b) opinii nauczyciela prowadzącego, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub lekarza stwierdzającego, iż dziecko wymaga indywidualnej opieki i jego zachowanie zagraża innym dzieciom.
c) uzasadnienie i tryb odwoławczy podejmuje się zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego,
17) dopuszcza przedszkolne programy wychowania przedszkolnego,
18) podejmuje decyzje o zakończeniu udzielenia pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom w zajęciach dydaktyczno-wychowawczych i specjalistycznych na wniosek rodziców lub nauczyciela prowadzącego zajęcia,
19) prowadzi dokumentację przedszkola,
20) wyraża zgodę na realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem,
21) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
4. Rada Pedagogiczna:
1) jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki,
2) w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy zatrudnieni nauczyciele w przedszkolu. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym zwłaszcza przedstawiciele rodziców,
3) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane,
4) uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków,
5) nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
6) do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) uchwalanie statutu przedszkola i dokonywanie w nich zmian,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
d) zatwierdzenie planu pracy,
e) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
f) wskazanie sposobu wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego.
7) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy przedszkola, w tym harmonogram pracy nauczycieli, projekt planu finansowego przedszkola, wnioski dyrektora o przyznanie nagród i wyróżnień,
b) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
c) programy wychowania przedszkolnego,
d) powierzenie stanowiska dyrektora,
e) pracę dyrektora przedszkola na wniosek organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego
f) wniosek o powierzenie nauczycielowi funkcji wicedyrektora lub odwołanie z niej.
8) Ponadto Rada Pedagogiczna może:
a) wystąpić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem z wnioskiem o zbadanie i dokonanie oceny działalności przedszkola, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w przedszkolu,
b) z własnej inicjatywy ocenić sytuację i stan przedszkola, wystąpić z wnioskami do organu prowadzącego przedszkole,
c) występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu.
9) Rada Pedagogiczna zasięga opinii Rady Rodziców w sprawach dotyczących:
a) statutu przedszkola,
b) innowacji i eksperymentów pedagogicznych prowadzonych w przedszkolu,
c) wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych.
5. Rada Rodziców
1) Rada Rodziców jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
2) W skład Rady Rodziców wchodzą przedstawiciele wybraniw tajnych wyborach na zebraniu rodziców dzieci danego oddziału.
3) W wyborach o których mowa w pkt 2, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa się w szczególności:
a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców,
b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych,
c) cele i zadania Rady Rodziców,
d) tryb podejmowania uchwał przez Radę Rodziców,
e) zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
5) Rada Rodziców może porozumiewać się z Radami Rodziców innych przedszkoli, szkół i placówek oświatowych i ustalać zasady oraz zakres współpracy.
6) Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny , dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
7) W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa jej regulamin.
6. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
7. Organy działające w przedszkolu współdziałają ze sobą tak, aby:
a) Zapewnić każdemu z nich możliwość działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych w Ustawie – Prawo Oświatowe,
b) Umożliwić rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz przedszkola,
c) Zapewnić bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych działaniach lub decyzjach.
8. Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola:
1) wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor przedszkola, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów,
2) w celu rozwiązywania sporu Dyrektor może powołać komisję pojednawczą, w skład której wchodzą: Dyrektor, przedstawiciel Rady Pedagogicznej, przedstawiciel Rady Rodziców,
3) spory kompetencyjne między organami przedszkola rozstrzyga się w drodze negocjacji i mediacji z zachowaniem swobodnego działania w ramach swoich kompetencji.
§ 10 Organizacja pracy przedszkola
1. Rok szkolny w Przedszkolu:
1) Przedszkole organizuje pracę opiekuńczo - wychowawczą i dydaktyczną w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych zatwierdzoną przez Ministra Edukacji Narodowej.
2) Rok szkolny w Przedszkolu trwa od 1 września do 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego.
3) Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z zastrzeżeniem punktów 4 i 5.
4) Dniami wolnymi od pracy z wychowankami są dni ustawowo wolne od pracy.
5) W Przedszkolu obowiązuje również miesięczna przerwa wakacyjna w miesiącu lipcu lub sierpniu.
6) Dyrektor informuje rodziców o terminie przerwy wakacyjnej po jej ustaleniu z organem prowadzącym.
7) Decyzję o przyjęciu dziecka do przedszkola zastępczego w okresie wakacyjnym podejmuje organ prowadzący, w miarę posiadania wolnych miejsc.
8) Dzienny czas pracy Przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek Dyrektora i Rady Pedagogicznej. Czas pracy Przedszkola może ulec zmianie stosownie do aktualnych potrzeb rodziców po uzgodnieniu z organem prowadzącym.
2. Rozkład zajęć w Przedszkolu:
1) Szczegółową organizację pracy Przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacjiPrzedszkola opracowany przez Dyrektora do 30 kwietnia każdego roku i zatwierdzony przez organ prowadzący do 25 maja każdego roku.
2) Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora, na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem przepisów w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
3) Ramowy rozkład dnia określa czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci, godziny posiłków, czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla każdego oddziału.
Ramowy rozkład dnia:
6.00 –8.00
Schodzenie się dzieci. Zajęcia opiekuńcze. Indywidualne rozmowy z dziećmi.
Zabawy dowolne w wybranych kącikach zabaw, kontakty indywidualne z rodzicami.
8.00 –8.30
Zajęcia poranne, zabawy ruchowe, poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.30 –9.00
Przygotowanie do śniadania. Śniadanie. Czynności higieniczne po śniadaniu.
9.00 –10.00
Realizacja zajęć wychowawczo - dydaktycznych w oparciu o podstawę programową, organizowanie zabaw twórczych, ruchowych zgodnie z tematyką zajęć.
10.00 –11.15
Swobodne zabawy dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela. Zabawy ruchowe w ogrodzie, zajęcia ruchowe, spacery, wycieczki.
11.15 –12.00
Przygotowanie do obiadu. Obiad. Zabiegi higieniczne po obiedzie.
12.00 –13.00
Poobiedni wypoczynek, relaks, czytanie bajek, Praca indywidualna i grupowa z dziećmi, zajęcia rozwijające i stymulujące wszechstronny rozwój.
13.00 –14.00
Rozchodzenie się dzieci Zabawa swobodna przy niewielkim udziale nauczyciela, zajęcia dodatkowe
14.00 –16.00
Rozchodzenie się dzieci. Zabawy inicjowane przez dzieci, zabawy edukacyjne, tematyczne, w wybranych kącikach, stolikowe, pobyt w ogrodzie, praca indywidualna, praca w małych grupach, kontakty indywidualne z dziećmi, kontakty indywidualne z rodzicami.
4) Ramowy rozkład dnia podaje się do wiadomości rodzicom na zebraniach organizacyjnych, rozpoczynających nowy rok szkolny.
5) Czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę wynosi nie mniej niż 5 godzin dziennie i jest przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w godzinach od 8.00 do 13.00 a w oddziale popołudniowym od 13.00 do 18.00.
6) Godzina zajęć w Przedszkolu trwa 60 minut, za wyjątkiem zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, których czas trwania wynosi45 min.
7) Czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć religii lub zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut;
z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
8) Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w Przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.
3. Oddziały Przedszkola:
1) Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
2) Liczba dzieci w poszczególnych oddziałach nie może przekroczyć 25.
3) Przedszkole jest wielooddziałowe.
4) W przedszkolu funkcjonuje także oddział popołudniowy, czynny w godzinach od 13.00 do 18.00.
5) Zasady funkcjonowania oddziału popołudniowego:
zajęcia dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze prowadzone są w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz dopuszczony do realizacji program wychowania przedszkolnego,
rekrutacja do oddziału popołudniowego odbywa się na zasadach określonych w statucie przedszkola,
zajęcia oddziału popołudniowego organizuje się zgodnie z zapisem w arkuszu organizacji przedszkola,
zajęcia prowadzone są przez nauczycielki przedszkola, posiadające wymagane odrębnymi przepisami wykształcenie
dzieci korzystające z zajęć są przyprowadzane i odbierane z przedszkola na zasadach określonych w statucie przedszkola,
liczebność grupy popołudniowej nie może być większa niż 25 dzieci,
praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza oddziału dokumentowana jest w dzienniku zajęć przedszkola,
4) Rada Pedagogiczna może przyjąć inne zasady grupowania dzieci w zależności od potrzeb oraz możliwości organizacyjnych.
5) Dyrektor powierza każdy oddział opiece nauczyciela.
6) W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu. Z przyczyn organizacyjnych lub losowych Dyrektor może dokonać zmiany nauczyciela w oddziale.
7) W oddziale dzieci 3- letnich zatrudniona jest dodatkowo pomoc nauczyciela.
8) W Przedszkolu można utworzyć grupy międzyoddziałowe:
a) Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczych lub dydaktyczno-wychowawczych w grupach międzyoddziałowych,
b) grupy międzyoddziałowe są tworzone na okres roku szkolnego w godzinach 6:00 – 8:00 i 13:00 – 16:00 w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i późno odbieranymi z przedszkola. Nauczycielka otwierająca przedszkole przyjmuje dzieci od godziny 6.00 do momentu otwarcia pozostałych oddziałów, zaś nauczycielka pracująca do godziny 16:00 przyjmuje dzieci z oddziałów, które kończą pracę,
c ) ilość dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25,
d) w okresach niskiej frekwencji dzieci (ferie zimowe, ferie wiosenne, okresy przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów z zachowaniem liczebności w grupie,
e) wycieczki, wyjazdy do teatru i inne formy wyjazdowe zajęć mogą odbywać się w grupach o strukturze międzyoddziałowej, zgodnie z Regulaminem Organizacji Wycieczek.
4. Nauka religii:
1) W Przedszkolu w ramach zajęć przedszkolnych organizuje się naukę religii na życzenie rodziców lub prawnych opiekunów, wyrażone w formie pisemnego oświadczenia.
2) Przedszkole ma obowiązek zorganizowania nauki religii dla grupy nie mniejszej niż siedmioro dzieci w danej grupie.
3) W przypadku mniejszej liczby dzieci w oddziale naukę religii organizuje się w grupie międzyoddziałowej.
4) Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze kościołów i innych związków wyznaniowych.
5) Naukę religii prowadzi nauczyciel posiadający kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
6) Zajęcia z religii uwzględnia się w ramowym rozkładzie dnia.
5. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne
1) Przedszkole organizuje indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne na czas określony, wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
2) Indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne organizuje się w sposób zapewniający wykonanie zaleceń określonych w orzeczeniu.
3) Dyrektor ustala, w uzgodnieniu z organem prowadzącym Przedszkole, zakres i czas prowadzenia zajęć indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego.
4) Dyrektor zasięga opinii rodziców dziecka w zakresie czasu prowadzenia zajęć indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego.
5) Zajęcia indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego lub dwóch nauczycieli Przedszkola, którym Dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego nauczycielowi zatrudnionemu w innym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole. Zajęcia indywidualnegorocznegoprzygotowania przedszkolnego są prowadzone przez nauczyciela lub nauczycieli w indywidualnym i bezpośrednim kontakcie z dzieckiem.
6) Zajęcia indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu dziecka, w szczególności w domu rodzinnym, placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 Ustawy Prawo Oświatowe, u rodziny zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
7) W indywidualnym rocznym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka.
8) Dyrektor, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rodziców dziecka, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka oraz warunków w miejscu, w którym te zajęcia są organizowane.
9) Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego realizowanych z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni.
10) Dyrektor może ustalić tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego wyższy niż maksymalny za zgodą organu prowadzącego Przedszkole.
11) W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia dziecka Dyrektor może ustalić, na wniosek rodziców dziecka, tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego niższy niż minimalny wymiar. W przypadku obniżenia wymiaru godzin zajęć indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, należy uwzględnić konieczność realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego przez dziecko.
12) W celu zapewnienia pełnego osobowego rozwoju dziecka , integracji ze środowiskiem przedszkolnym oraz ułatwienia powrotu dziecka do przedszkola, nauczyciele prowadzący zajęcia indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego obserwują funkcjonowanie dziecka w zakresie możliwości uczestniczenia dziecka w życiu przedszkolnym.
13) Dyrektor, uwzględniając aktualny stan zdrowia dziecka oraz wnioski nauczycieli z obserwacji, w uzgodnieniu z rodzicami dziecka, podejmuje działania umożliwiające kontakt dziecka objętego indywidualnym rocznym przygotowaniem przedszkolnym z dziećmi w oddziale przedszkolnym.
14) W przypadku dzieci objętych indywidualnym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola Dyrektor organizuje różne formy uczestniczenia dziecka w życiu przedszkolnym. Dyrektor w szczególności umożliwia dziecku udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach przedszkolnych oraz wybranych zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych.
15) Dzieci objęte indywidualnym rocznym przygotowaniem przedszkolnym uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych lub w formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poza tygodniowym wymiarem godzin zajęć.
16) Na wniosek rodziców dziecka i na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia dziecka uległ czasowej poprawie i umożliwia mu uczęszczanie do przedszkola Dyrektor zawiesza organizację indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego na okres wskazany w zaświadczeniu lekarskim.
17) Na wniosek rodziców dziecka i na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia dziecka umożliwia uczęszczanie do przedszkola Dyrektor zaprzestaje organizacji rocznego indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz powiadamia o tym poradnię, w której działa zespół, który wydał orzeczenie, i organ prowadzący Przedszkole.
6. Zajęcia rewalidacyjne.
1) W przedszkolu mogą być zorganizowane zajęcia rewalidacyjne dla dzieci: niepełnosprawnych: słabosłyszących, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją , z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, autyzmem w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi; posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych, zgodnie z przepisami w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
2) Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.
3) Zajęcia rewalidacyjne w Przedszkolu organizuje Dyrektor i powołuje zespół do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4) Zajęcia są uwzględniane w danym roku szkolnym w arkuszu organizacji Przedszkola.
5) Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
6) Zajęcia są prowadzone w formie zajęć indywidualnych lub zajęć zespołowych, organizowanych we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami).
7) Czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i w zakresie zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
a) z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut;
b) z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
8) Dla każdego uczestnika zajęć opracowuje się Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny,zgodnie z rozporządzeniemw sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
9) Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny opracowują prowadzący zajęcia nauczyciele we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z dziećmi, na podstawie wielospecjalistycznej diagnozy poziomu funkcjonowania dzieckaoraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
10) Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej ocenypoziomu funkcjonowania dziecka, uwzględniając ocenę efektywności programu oraz, w miarę potrzeb, dokonuje jego modyfikacji.
7. Przedszkole może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia, zawartego pomiędzy dyrektorem przedszkola a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą. Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa zakład kierujący na praktykę.
8. W Przedszkolu mogą działać, zgodnie ze swoimi statutami i obowiązującymi w tym względzie przepisami prawnymi, związki zawodowe zrzeszające nauczycieli lub innych pracowników przedszkola.
§ 11 Czas pracy przedszkola
1. Dzienny czas pracy przedszkola, oddziałówjest zgodny z arkuszem organizacji przedszkola.
2. Przerwy w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej.
3. Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 16.00 (10 godzin dziennie) dla oddziałów dziennych a dla oddziału popołudniowego od 13.00 do 18.00 (5 godzin).
4. W zależności od potrzeb środowiska czas pracy przedszkola może ulec zmianie.
5. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora.
6. Realizacja podstawy programowej we wszystkich oddziałach dziennych odbywa się w godzinach od 8.00 do 13.00 (5 godzin) a w oddziale popołudniowym od 13.00 do 18.00 (5 godzin).
7. Godzina zajęć w przedszkolu wynosi 60 minut.
8.Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
§ 12 Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu
Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin. Rada Miejska w Świętochłowicach ustala opłatę za każdą rozpoczętą godzinę przebywania dziecka w placówce, w wymiarze przekraczającym podstawę programową. Opłata nie dotyczy dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
Przedszkole organizuje wyżywienie dla wychowanków tj. śniadanie, obiad i deser.
Koszty wyżywienia w przedszkolu pokrywane są przez rodziców (prawnych opiekunów).
3. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.
Opłata za jedną godzinę świadczenia w zakresie przekraczającym realizację postawy programowej wychowania przedszkolnego obejmującej zajęcia opiekuńczo – wychowawcze dla dzieci - z wyjątkiem dzieci sześcioletnich objętych obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym – nalicza się w wysokości ustalonej w Uchwale Rady Miejskiej w Świętochłowicach.
5. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia oraz wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.
6. Za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu, przysługuje zwrot stawki żywieniowej począwszy od drugiego dnia nieobecności, z powodu przygotowania przedszkola do świadczenia usług.
7. Opłatę z tytułu wyżywienia dziecka w przedszkolu należy dokonywać do 15-go dnia każdego miesiąca z góry, za cały miesiąc. Opłata z tytułu wykorzystanych godzin ponad podstawę programową naliczana jest z dołu i płatna do 15-go dnia każdego miesiąca. Płatności należy dokonywać przelewem na rachunek bankowy przedszkola.
8.W szczególnych przypadkach Dyrektor Przedszkola występuje do OPS-u o całkowite lub częściowe sfinansowanie odpłatności za świadczenia w Przedszkolu.
§ 13 Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola
W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjno- obsługowych.
Pełniąc obowiązki służbowe, nauczyciele i pracownicy Przedszkola są funkcjonariuszami publicznymi.
1) pracownicy administracyjno- obsługowi podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
2) nauczyciele są pracownikami administracji publicznej art. 63 Karta Nauczyciela i podlegają ochronie prawnej, tzn.:
a) za znieważenie nauczyciela grozi kara 1 roku pozbawienia wolności,
b) za naruszenie nietykalności fizycznej grozi kara do 3 lat pozbawienia wolności.
Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Przedszkola oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.
Szczegółowy zakres zadań poszczególnych pracowników wynika z indywidualnego zakresu obowiązków ustalonego przez Dyrektora.
Pracownik Przedszkola zobowiązany jest wykonywać pracę sumiennie i starannie, przestrzegać dyscypliny pracy oraz stosować się do poleceń przełożonych zgodnie z regulaminem pracy Przedszkola.
6. Do podstawowych obowiązków pracowników Przedszkola w szczególności należy:
1) dążenie do uzyskiwania w pracy jak najlepszych wyników i przejawiania w tym celu odpowiedniej inicjatywy,
2) przestrzeganie ustalonego w placówce regulaminu pracy,
3) przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa oraz higieny pracy i przepisów przeciwpożarowych,
4) zapobieganie niebezpieczeństwom, zagrażającym dzieciom, usuwanie ich i informowanie o nich Dyrektora lub w razie jego nieobecności wicedyrektora mającego dyżur,
5) przejawianie koleżeńskiego stosunku do współpracowników, okazywanie im pomocy, w szczególności pracownikom młodym,
6) odpowiedzialność za powierzone materiały, pomoce naukowe, narzędzia pracy, sprzęt, itp.,
7) przestrzeganie tajemnicy służbowej,
8) podnoszenie kwalifikacji zawodowych – udział w konferencjach metodycznych, różnorodnych formach doskonalenia zawodowego, prowadzonych przez ośrodki doskonalenia nauczycieli,
9) uprzejme traktowanie rodziców, wychowanków i interesantów Przedszkola,
10) aktywna współpraca z rodzicami.
7. Zakres zadań nauczycieli:
1) W zakresie związanym z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom w Przedszkolu, nauczyciel zobowiązany jest:
a) w czasie realizacji obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych znać liczbę dzieci swojego oddziału, obecnych danego dnia w Przedszkolu oraz miejsce pobytu dziecka, gdy przebywa ono poza grupą,
b) w miarę możliwości codziennie przebywać z dziećmi na świeżym powietrzu, jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne,
c) organizować spacery i wycieczki w miejsca bezpieczne, zabierając ze sobą apteczkę pierwszej pomocy,
d) odnotować każde wyjście z dziećmi poza teren Przedszkola w zeszycie wyjść,
e) znać zasady udzielania pierwszej pomocy dzieciom i posiadać umiejętność ich zastosowania w praktyce,
f) udzielić dziecku pierwszej pomocy w razie wypadku oraz niezwłocznie powiadomić rodziców oraz Dyrektora,
g) kształtować nawyki higieniczne i zachowania prozdrowotne oraz proekologiczne: podczas zabiegów higienicznych wychowanków (mycie rąk, mycie zębów, załatwianie potrzeb fizjologicznych),
h) uczyć zasad postępowania, warunkujących bezpieczeństwo dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu drogowego,
i) pomóc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa,
j) uczyć sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań,
k) dostarczać przykładów rozwiązywania sytuacji konfliktowych na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych,
l) stwarzać okazje do dokonywania przez dziecko wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji,
m) przestrzegać zakazu przynoszenia przez rodziców środków farmakologicznych w celu podania ich dziecku w Przedszkolu,
n) przestrzegać zasad dotyczących korzystania przez dziecko z żywności i napojów przygotowanych i wydanych przez kuchnię przedszkola.
W zakresie współdziałania z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, nauczyciel zobowiązany jest:
a) planować i organizować współpracę z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka w celu jednolicenia oddziaływań wychowawczych poprzez:
- zebrania grupowe – 1 razw roku lub w miarę potrzeb,
- zajęcia otwarte - 1 raz w roku,
- zebrania ogólne - 1 raz w roku,
- konsultacje indywidualne w miarę potrzeb,
- uroczystości i zajęcia okolicznościowe.
b) zapoznać rodziców z podstawą programową oraz dopuszczonym do realizacji programem wychowania przedszkolnego,
c) udzielać pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień wychowanków, udzielać im rad i wskazówek,
d) informować rodziców o osiągnięciach lub ich brakach u dzieci.
3) W zakresie planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno- wychowawczej oraz odpowiedzialności za jej jakość nauczyciel zobowiązany jest:
a) prowadzić dokumentację pedagogiczną, dotyczącą powierzonego oddziału zgodnie z obowiązującymi przepisami w sposób ustalony w danym roku szkolnym przez radę pedagogiczną,
b) organizować i prowadzić proces opiekuńczo- wychowawczo- dydaktyczny w oparciu o podstawę programową określoną przez Ministerwo Edukacji Narodowej oraz dopuszczony program wychowania przedszkolnego,
c) stosować twórcze i nowatorskie metody nauczania i wychowania,
d) dostosować metody do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej,
e) monitorować i analizować osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułować i wdrażać wnioski z tych analiz,
f) pracować zespołowo, wspólnie planować przebieg procesów edukacyjnych, współpracować przy ich realizacji i analizować efekty swojej pracy,
g) w pracy zespołowej dokonywać monitorowania, oceniania skuteczności, a w razie potrzeby modyfikować podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne,
h) analizować, współpracując z innymi nauczycielami, wyniki badań zewnętrznych i wewnętrznych, dotyczących wspomagania rozwoju i edukacji dzieci, służące jakości procesów edukacyjnych,
i) planować i podejmować działania edukacyjne i wychowawcze z uwzględnieniem wyników badań zewnętrznych i wewnętrznych oraz wniosków z tych badań, w tym ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej,
j) inicjować i organizować imprezy o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym i rekreacyjno-sportowym,
k) dbać o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych własnoręcznie wykonanych oraz o estetykę pomieszczeń.
4) W zakresie prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowania tych obserwacji nauczyciel zobowiązany jest:
a) prowadzić obserwacje pedagogiczne i dokumentować je w sposób ustalony w danym roku szkolnym przez Radę Pedagogiczną,
b) prowadzić obserwację pedagogiczną, mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne - obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole oraz na jej podstawie wydać rodzicom informację o stanie gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej nie później niż do końca kwietnia w roku, w którym dziecko powinno zostać objęte obowiązkiem szkolnym,
c) wykorzystywać informacje z przeprowadzonego rozpoznania rozwoju dziecka w działaniach edukacyjnych,
d) planować, monitorować i doskonalić procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci w oparciu o dokonywane obserwacje pedagogiczne.
e) wykorzystywać wnioski z monitorowania w planowaniu i realizowaniu procesów edukacji i wspomagania rozwoju,
5) W zakresie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno- pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną, nauczyciel zobowiązany jest:
a) tworzyć warunki wspomagające rozwój dziecka, jego zdolności i zainteresowania poprzez podejmowanie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno- pedagogiczną,
b) współpracować z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania wychowanków, barier i ograniczeń w środowisku, utrudniających funkcjonowanie wychowanków i ich uczestnictwo w życiu Przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania wychowanka oraz planowania dalszych działań.
8.Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
a) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego wychowanków;
b) prowadzenie zajęć logopedycznych dla wychowanków oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy wychowanków i eliminowania jej zaburzeń;
c) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami wychowanków;
d) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu wychowanków, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka i jego uczestnictwo w życiu Przedszkola, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
e) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami.
9. Do zadań inspektora BHP należy:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
2) bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia tych zagrożeń,
3) sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
4) opracowywanie wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
5) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków, a także kontrola realizacji tych wniosków,
6) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy,
7) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,
8) przeprowadzanie szkoleń wstępnych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla nowo zatrudnionych pracowników.
10. Do zadań intendenta należy:
1) nadzorowanie wszystkich pomieszczeń i sprzętu przedszkola (ich stan, wyposażenie i zgodność z inwentarzem),
2) zaopatrzenie przedszkola w żywność, sprzęt, środki czystości,
3) nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielanie porcji dzieciom i personelowi,
4) racjonalne odżywianie dzieci, czuwanie nad punktualnym i estetycznym podawaniem posiłków,
5) sporządzanie jadłospisów,
6) podawanie jadłospisu codziennie do wiadomości rodziców poprzez wywieszanie go w miejscu widocznym i przeznaczonym do tego celu,
7) uczestniczenie w ogólnych zebraniach rodziców, naradach wewnętrznych i szkoleniach, w razie potrzeby w naradach Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
8) uczestniczenie w szkoleniach, kursach zewnętrznych,
9) prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
10) oszczędne gospodarowanie powierzonymi środkami,
11) przedłożenie do wglądu do 5-go każdego miesiąca dziennych raportów żywnościowych oraz pełnego miesięcznego sprawozdania,
13) utrzymywanie magazynu żywnościowego w należytym ładzie i porządku zgodnie z higieną i wymogami systemu HACCP ,
14) prowadzenie ksiąg inwentarzowych przedszkola,
15) prowadzenie rozliczeń z zakupu i wykorzystania środków czystości itp.,
16) przestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów BHP, p.poż., HACCP,
17) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola wynikających z organizacji pracy.
11. Do zadań kucharki należy:
1) przygotowywanie posiłków zgodnie z normami dietetyki dla dzieci w wieku przedszkolnym,
2) ścisłe przestrzeganie postanowień regulaminu pracy, przepisów BHP i ppoż.
3) punktualne przyrządzanie posiłków w sposób zgodny z normami dietetycznymi oraz zasadami higieny,
4) udział w ustalaniu jadłospisów, pobieranie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru i dbałośćo racjonalne i oszczędne ich zużycie,
5) wydzielanie porcji zgodnie z ustalonymi normami żywnościowymi,
6) utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego i dbałość o czystość pomieszczeń kuchennych,
7) taktowne i kulturalnego zachowanie wobec dzieci, rodziców i współpracowników,
8) dbałość o przyjazną atmosferę w pracy wspólnie z innymi pracownikami przedszkola ,
9) dbanłość o mienie i dobre imię przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne,
10) wykonywanie innych poleceń Dyrektora istotnych dla prawidłowej organizacji przedszkola a wynikających z zajmowanego stanowiska.
12. Do zadań pomocy kuchennej należy:
1) pomoc w przyrządzaniu posiłków oraz w pracach kuchennych,
3) ścisłe przestrzeganie postanowień regulaminu pracy, przepisów BHP i ppoż,
4) utrzymywanie w czystości pomieszczeń kuchni, sprzętu i naczyń kuchennych,
5) wykonywanie czynności pomocniczych w procesie przygotowania i przyrządzania posiłków
6) wykonywanie poleceń kucharki w zakresie gospodarki żywieniowej, zmywanie i wyparzanie naczyń po posiłkach,
7) utrzymywanie w stanie używalności naczyń i sprzętu stanowiących wyposażenie kuchni,
8) zachowanie taktownego i kulturalnego stosunku wobec dzieci, rodziców i współpracowników,
9) dbanie o przyjazną atmosferę w pracy wspólnie z innymi pracownikami przedszkola,
10) dbanie o mienie i dobre imię przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne,
11) wykonywanie innych poleceń Dyrektora istotnych dla prawidłowej organizacji przedszkola a wynikających z zajmowanego stanowiska.
13. Do zadań pomocy nauczyciela należy:
1) ponoszenie pełnej współodpowiedzialności za życie i bezpieczeństwo dzieci,
2) pomoc nauczycielowi w czasie zabaw i zajęć , podczas spacerów i wycieczek,
3) pomoc dzieciom podczas czynności samoobsługowych i podczas posiłków,
4) czuwanie nad higieną i estetyką sali zajęć,
5) przestrzeganie dyscypliny pracy, przepisów bhp i p.poż.
6) dbanie o mienie i dobre imię przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne,
7) wykonywanie innych poleceń Dyrektora istotnych dla prawidłowej organizacji przedszkola a wynikających z zajmowanego stanowiska.
14. Do zadań woźnej oddziałowej należy:
1) utrzymywanie należytej czystości i porządku w powierzonych pomieszczeniach,
2) ścisłe przestrzeganie postanowień regulaminu pracy, przepisów BHP i ppoż.
3) utrzymywanie zabawek w czystości i sprawności oraz odkażanie ich w miarę potrzeb,
4) pełnienie dyżurów w szatni podczas schodzenia i rozchodzenia się dzieci,
5) pomaganie dzieciom w czynnościach samoobsługowych,
6) przygotowanie sali do posiłków oraz porządkowanie sali po posiłku,
7) wykonywanie poleceń nauczycielki i pozostawanie do jej dyspozycji w ramach określonego zakresu obowiązków,
8) uczestniczenie w zajęciach z dziećmi, przy których jest wymagana pomoc,
9) wspólnie z nauczycielką dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
10) zachowanie taktownego i kulturalnego stosunku wobec dzieci, rodziców i współpracowników,
11) wspólnie z innymi pracownikami przedszkola dbanie o przyjazną atmosferę w pracy,
12) dbanie o mienie i dobre imię przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne,
13) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora a wynikających z zajmowanego stanowiska.
15. Do zadań rzemieślnika należy:
strzec mienia przedszkola,
czuwać nad bezpieczeństwem budynku, sprzętu, urządzeniami instalacyjnymi, sprzętem przeciwpożarowym, urządzeniami ogrodowymi,
przed rozpoczęciem pracy i po jej zakończeniu dokonywać przeglądu ogrodu i wszystkich pomieszczeń pod kątem bezpieczeństwa,
sprawdzać czy są zamknięte drzwi i okna, woda zakręcona, czy nie ciekną spłuczki i krany,
utrzymywać czystość i porządek w ogrodzie i wokół budynku; usuwać opadłe liście i gałęzie, śmieci i śnieg z chodnika oraz ścieżki przed budynkiem,
dbać aby chodnik w czasie zimy nie był oblodzony,
przeprowadzanie niezbędnych i możliwych do wykonania napraw ślusarskich, malarskich i innych;
aktywne uczestniczenie działaniach związanych z usuwaniem klęsk żywiołowych, awarii i innych zdarzeń;
dbanie o wyposażenie w odpowiednie narzędzia i materiały do prac konserwatorskich oraz ich właściwe wykorzystanie;
udzielanie niezbędnej pomocy pozostałym pracownikom w prowadzonych przez nie prac porządkowych, organizacji uroczystości przedszkolnych, imprez itp.;
wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora wynikające z organizacji pracy w przedszkolu,
przestrzegać dyscypliny pracy oraz przepisów bhp ip.poż.
16.Do zadań referenta należy:
1) pobieranie od rodziców opłat za usługi świadczone przezprzedszkole
2) odpowiedzialność materilana za powierzone pieniądze, sprzęt i urządzenia techniczne
3) prowadzenie Kasy przedszkola zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami
4) odprowadzanie do banku zainkasowaną gotówkę zgodnie z przepisami prawa finansowego
5) sporządzanie raportów kasowych
6) przestrzeganie określonego limitu pogotowia kasowego
7) przyjmowanie wpłat na podstawie wystawionych kwitówprzychodowych
8) dokonuje wypłat na podstawie dokumentów zatwierdzonych przez dyrektora
9) sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym dowodów stanowiących podstawę wypłaty
10) podejmowanie gotówki oraz dokonywanie wpłaty gotówki na właściwe rachunki bankowe przedszkola
11) przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny
12) przepisów przeciwpożarowych, BHP, wykonywanie badań okresowych
13) dbanie o dobre imię przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne
14)wykonanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez dyrektora a wynikających z zajmowanego stanowiska.
15 Zasady rekrutacji dzieci do Przedszkola
1.Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
2. Rekrutacja do Przedszkola odbywa się w formie elektronicznej.
3. Zasady oraz terminy postępowania rekrutacyjnego do Przedszkola na dany rok szkolny określa Dyrektor Miejskiego Zarządu Oświaty w Świętochłowicach w formie Komunikatu.
4. Szczegółowe zasady rekrutacji odbywają się zgodnie z zarządzeniem Dyrektora Przedszkola.
5. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się co roku na kolejny rok szkolny na wolne miejsca w przedszkolu.
6. Rodzice dzieci przyjętych do przedszkola corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia rekrutacji.
§ 16 Prawa i obowiązki dzieci
1. Dzieci w przedszkolu mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka,przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526), w szczególności prawo do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego poprzez:
1) przebywanie w przedszkolu urządzonym zgodnie z zasadami higieny, potrzebami dziecka i możliwościami placówki,
2) organizację dnia zabezpieczającą higieniczny tryb życia, zdrowe żywienie,
3) właściwie zorganizowany wypoczynek, bezpieczne zażywanie ruchu,
4) uczestniczenie w proponowanych sytuacjach edukacyjnych w ciągu całego dnia zgodnie z możliwościami percepcyjnymi dziecka,
5) zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i ruchowych,
6) zaspokajanie potrzeb własnych,
7) doskonalenie i rozwijanie zdolności i zainteresowań,
8) przeprowadzanie prostych doświadczeń lub ich obserwowanie,
9) współdecydowanie o wyborze zabaw i rodzaju zajęć w danym dniu,
10) zabawę i wybór towarzysza zabawy,
11) ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,
12) wyrażanie własnych sądów i opinii,
13) poszanowanie godności osobistej,
14) tolerancję,
15) akceptację,
16) zrozumienie indywidualnych potrzeb,
17) poszanowanie własności,
18) indywidualne tempo rozwoju.
2. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
1) współdziałać z nauczycielami w procesie wychowania, nauczania i terapii,
2) przestrzegać ustalonych w grupie zasad i reguł (m.in. sprzątać po skończonej zabawie i pracy),
3) przestrzegać ustalonych zasad dotyczących bezpieczeństwa,
4) przestrzegać wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość czy piękno,
5) samodzielnie załatwiać potrzeby fizjologiczne,
6) samodzielnie (w miarę możliwości rozwojowych) ubierać się w szatni,
7) wykonywać prace porządkowe na miarę swoich możliwości,
8) przestrzegać podstawowych zasad higieny osobistej,
9) szanować wytwory innych dzieci,
10) godnie reprezentować przedszkole w kontaktach ze środowiskiem.
3. Nagrody i kary:
1) dziecko może być nagrodzone:
a) ustną pochwałą nauczyciela,
b) pochwałą dyrektora,
c) nagrodą,
d) odznaką wzorowego przedszkolaka;
2) dziecko za świadome niestosowanie się do obowiązujących zasad w przedszkolu ponosi konsekwencje w postaci:
a) rozmowy na temat niewłaściwego zachowania,
b) odebrania dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy, przedstawienia zagrożeń, jakie stwarza,
c) odsunięcia i pozostawienia dziecka na krótką chwilę w neutralnym, spokojnym miejscu, odsunięcia od zabawy,
d) powtarzania poprawnego zachowania,
f) czasowego ograniczenia uprawnień do wybranych zabaw;
3) w przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych oraz kar wykazujących cechy przemocy psychicznej;
4) w przedszkolu funkcjonują grupowe kontrakty regulujące zasady zachowania.
4. Zasady zawieszania i skreślenia dzieckaz listy wychowanków uczęszczających do Przedszkola:
1) dziecko nie może uczęszczać do placówki w przypadku stwierdzenia wszawicy i innych pasożytów do czasu ich całkowitego usunięcia;
2) dziecko może być skreślone z listy przyjętych do przedszkola w przypadku:
a) nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej ponad miesiąc;
b) zalegania przez rodziców z odpłatnością za przedszkole powyżej jednego okresu płatniczego;
c) zatajeniu przez rodziców, przy wypełnianiu karty zgłoszenia, choroby dziecka, która uniemożliwia przebywania dziecka w grupie, a w szczególności choroby zakaźnej, poza chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego;
d) na wniosek rodziców;
e) dziecko zagraża swoim zachowaniem zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci, a rodzice nie podejmują współpracy z nauczycielem nad modyfikacją zachowania.
3) Dyrektor przedszkola po powzięciu wiadomości o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust.1 i 2 zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej, na której wychowawca grupy referuje problem.
4) Rada Pedagogiczna, po wnikliwym wysłuchaniu informacji, podejmuje uchwałę w danej sprawie, zgodnie ze swoim regulaminem. Rada Pedagogiczna powierza wykonanie uchwały Dyrektorowi przedszkola.
5) Dyrektor przedszkola wykonuje uchwałę Rady Pedagogicznej przez wydanie decyzji administracyjnej, którą doręcza rodzicom, a w przypadku niemożności doręczenia osobistego, listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
6) Rodzicom przysługuje odwołanie od decyzji Rady Pedagogicznej z zachowaniem drogi służbowej, do dyrektora, organu prowadzącego, Śląskiego Kuratora Oświaty w ciągu 14 dni od jej otrzymania.
7) W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola, chyba, że decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor natychmiastowej wykonalności obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 k.p.a.
8) Skreślenie dziecka z listy jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy dotyczącej warunków pobytu dziecka w Przedszkolu.
§ 16 Postanowienia końcowe
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
Przedszkole zapewnia ochronę bazy danych rodziców i dzieci zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.
Placówka może gromadzić fundusze z dodatkowych źródeł. Gospodarowanie tymi środkami określają odrębne przepisy.
Zmiany do Statutu mogą być dokonywane:
1) po zmianie przepisów wykonawczych,
2) z inicjatywy Przewodniczącego Rady Pedagogicznej,
3) z inicjatywy organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
4) z inicjatywy organu prowadzącego przedszkole
5) z inicjatywy co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
Zmiany są uchwalane bezwzględną większością głosów Rady Pedagogicznej.
6. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
1) zamieszczenie statutu na stronie internetowej przedszkola,
2) udostępnienie statutu wszystkim zainteresowanym przez Dyrektora.
7. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej - nauczycieli, rodziców i dzieci, pracowników administracji i obsługi.
8. Statut Przedszkola wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Statut Przedszkola uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 28.11.2017r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Przedszkole Miejskie nr 2 w Świętochłowicach